به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مركز اسناد انقلاب اسلامی: حضور ابولقاسم طالبی در غرفه مركز اسناد انقلاب اسلامی فرصت مغتنمی بود تا از افكار و ایده های او نسبت به هنر انقلابی بیشتر آگاهی پیدا كنیم.وی كه خود را یكی از فرزندان انقلاب می داند هنر را جریانی در خدمت انقلاب می داند و اعتقاد دارد كه هنر باید در خدمت آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی قرار بگیرد.وی كه در كارنامه خود ساخت فیلم های مانند قلاده های طلا، دست های خالی، جنگ كودكانه را دار می باشد خود را یكی از فرزندان انقلاب می داند كه باید با دشمنان آن مقابله كرد.مشروح این گفتگو را می توانید در ادامه مطالعه كند:

آشنایی شما با كتاب های مركز اسناد انقلاب اسلامی  چه میزان است؟

من خیلی كتاب های مركز اسناد انقلاب اسلامی را مورد مطالعه قرار می دهم و آنچه كه بیش از هر چیز من را به این كتاب ها جذب می كند مستند بودن و بی طرف بودن این كتاب ها و تحقیقات است این بدین معنا نیست كه طرف انقلاب اسلامی نباشد، بلكه بدین معناست اگر در جایی بحثی خلاف انقلاب و خلاف آرمان های مركز اسناد انقلاب اسلامی باشد هم در این كتاب ها بدان پرداخته می شود و حذف نمی شود.این موضوع به خصوص درمورد خاطرات بیشتر صدق می كند.

 

در كدام كار خود بیشتر از این كتاب ها استفاده كرده اید؟

من درپروژه ساخت فیلم قلاده های طلا خیلی از كتاب های مركز اسناد انقلاب اسلامی استفاده كردم همچنین در پروژه یتیم خانه ایران هم از كارهای مركز اسناد انقلاب اسلامی استفاده های زیادی انجام دادم .این موضوع را بیش از هر چیز مدیون همكاری و زحمت های آقای مهدی رمضانی مدیر موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی هستم كه شخصا تعداد زیادی از این كتاب ها را در اختیار من قرار داده و حتی آن دسته از كتاب هایی كه دراختیار نداشتند از كتابخانه تهیه می كردند و به دست من می رساندند.

 

این منابع و كمك ها صرفا در اختیار شما قرار می گیرد یا محققان دیگر هم می توانند استفاده كنند؟

این كمك ها صرفا به من محدود نمی شود بلكه هر كس دیگر هم رفته است با این خدمات و كمك ها مواجه بوده اند اگر كسی هم ادعا كند به این اطلاعات دسترسی نداشته است به طور قطع به این مركز مراجعه نكرده است به همین دلیل هم شطحیات ذهنی خود را به شكل تاریخ تالیف می كنند و به تصویر می كشند.

 

عده ای هستند كه كار شما را به دلیل استفاده از این منابع نقد وارد می كنند و اعتقاد دارند صرفا از یك نگاه خاص استفاده می كنید این گونه نیست؟

نه این موضوع صحت ندارد چرا كه اگر هم از طریق مركز اسناد انقلاب اسلامی به این اطلاعات دست پیدا كرده باشم باز هم این منابع برگرفته از گفته ها و اسناد خود فعالان در آن دوره بوده برای مثال در رابطه با فتنه 88 من از گفته های افرادی مانند ابطحی و كروبی ودیگر طرفداران جریان به اصطلاح سبز استفاده كرده ام.

من از اطلاعات و اسناد وزارت خارجه انگلیس هم استفاده كرده ام.علاوه براین سیایت های اسرائیل را هم در جریان فتنه 88 تحت نظر داشتم و از این اطلاعات استفاده های زیادی داشته ام به همین جهت نمی توان گفت كه صرفا با تكیه بر یك منبع خاص به سراغ تولید كارهای خود می روم.

 

 

شما چگونه به این نگاه خاص دست پیدا كردید؟

در اینجا دو نگاه بیشتر وجود ندارد یك نگاه كه بی بی سی و طرفداران آن مطرح می كنند و می گویند در ایران تقلب شده و یك نگاه دیگر بود كه تقلب نشده است نگاه سومی وجود نداشت.عقیده شخصی من این بود كه تقلبی در كار نبوده است اما این عقیده كه در آغاز در ذهن من شكل نگرفته بود بلكه با تحقیق و تفحص بیشتر به این نتیجه دست پیدا كردم فارغ از اینكه شخص بنده در دل این ماجراها بوده و خیلی از مسائل را از نزدیك مشاهده كرده ام.

 

 

درمقابل افرادی هنر شما را دولتی بیان می كنند چه نظری دارید؟

خیلی از هنرهای به ظاهر غیر دولتی هم كه امروز به دولت خود را چسبانده اند و روحانی متشكریم متشكریم را سر داده اند، دولتی تر از این ها چه كسانی هستند.واقعیت امر این است كه بسیاری برای شهرت سعی دارند خود را متمایز كنند و از این برچسب استفاده می كنند در حالی كه خود بزرگترین حاملان این برچسب ها هستند.من هیچ وقت دولتی نبوده و نخواهم بود ولی مدافع انقلاب اسلامی بوده و خواهم بود ما فرزند این انقلاب هستیم و تا آخر هم برای دفاع از این انقلاب ایستاده ایم.كسی كه فساد كند در این انقلاب با او مبارزه خواهیم كرد حتی اگر از فرزند انقلاب باشد

 

توصیه شما به نسل جوان برای ورود به عرصه فیلم سازی چیست؟

نسل جدید بهتر از ما كار می كنند فقط تنها توصیه ای كه من برای این نسل دارم این است كه كتاب خیلی بخوانند باید جوانها بدانند بدون خواندن نمی توان به كاری اصیل و عمیق دست پیدا كرد.