به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مركز اسناد انقلاب اسلامی، سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای كیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشاركت سازمان‌ها و نهادهایی چون آستان قدس رضوی، صدا و سیما، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ... اوایل خرداد ماه ۹۴ برگزار می‌شود.به این مناسبت با سید مجید كمالی، رئیس مركز مطالعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفتگویی اختصاص داده ایم تا از چند و چون این همایش اطلاع پیدا كنیم.

 

 

هدف اصلی شما برای برنامه های برپایی این چنین همایشی چیست؟

هدف اصلی و اولیه دبیرخانه ارتقای دائمی كیفیت آثار فرهنگی برای رسیدن به شاخص‌های ارزیابی كیفیت محصولات فرهنگی است كه در ابتدای فرآیند تدوین این شاخص‌ها، نظریه‌پردازان باید ادبیات نظری این حوزه را تولید كنند. بنابراین در مرحله اول باید تعریف بومی، ملی و سنتی ما از محصول فرهنگی و فعالیت فرهنگی استخراج می‌شد كه این كار در دو همایش گذشته ارتقای كیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفت و در همایش سوم به دنبال غنای ادبیات تولیدشده هستیم. یعنی فرآیندهایی را استخراج كنیم كه یك محصول برای استاندارد شدن باید طی كند.

 

 

برای این همایش چه میزان زمان صرف شده است؟

برای برگزازی این همایش یك سال وقت صرف شده كه دربرگیرنده كمیته های مختلفی مانند خبر رسانی،شورای محترم سیاست گذاری،كمیته های مختلف اجرایی است كه انشاء الله شاهد یك همایش علمی باشیم.ما در این مدت 173 مقاله دریافت كردیم كه 163 عدد چكیده این مقالات چاپ شده و 20 مقاله هم به پنل های همایش راه پیده كرده است كه همگی اینها وقت و زمان زیادی را برای بررسی آثار به خود اختصاص داده است.در نهایت 6 مقاله برتر به انتخاب داوران برگزیده می شود.

 

 

نهادهای زیادی هستند كه برای حضور و حمایت از این برنامه اعلام حمایت كرده اند اما چرا نامی از وزارت ارشاد نیست؟

این نهادها اكثر زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری هستند و لذا ارشاد به طور خاص عضویتی در این شورای فرهنگی ندارد.اما اگر شما به لیست نهادها توجه بفرمایید دو دستگاه شاخص با ما همكاری دارند سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف درواقع به طور كل تمام این فعالیت ها زیر نظر وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی است.

 

 

آیا در حوزه شاخص‌های استاندارد فرهنگی از تجربه صنعت در زمینه نشان استاندارد الگوگیری شده است؟

استانداردهای حوزه صنعت در حوزه فرهنگ قابل پیاده‌سازی نیست اما می‌توانیم حداقل استاندارد را به لحاظ شاخص‌های مورد نیاز محصولات فرهنگی طراحی كنیم. به عنوان مثال در حوزه كتاب، می‌توان شاخص‌هایی را در مقوله‌های فنی و چاپ و تولید محتوا تعریف كرد تا وقتی یك محصول آن شاخص‌ها را داشت، بتوان مطالعه‌اش را به خانواده‌های ایرانی توصیه كرد.

 

 

چه معیاری برای این موضوع وجود دارد؟

این استانداردهای حداقلی به واسطه تجاربی كه از خود تولیدكنندگان به آنها رسیده است، مشخص می‌شود. در واقع شاخص‌هایی كه دبیرخانه دائمی ارتقای كیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی در قالب همایش و پژوهش می‌خواهد به آنها برسد، جمع‌بندی موارد موجود در جامعه است.

 

 

 

پس به طور قطع معیار اصلی درباره محصولات فرهنگی، ایرانی بودن و اسلامی بودن آن محصول است؟

نمی‌توان درباره همه محصولات فرهنگی یك حكم كلی و قطعی صادر كرد بلكه باید حداقل استانداردی را در نظر گرفت كه جامعه با آرامش خاطر آن محصول را انتخاب كند و وجه عام و مشتركی احصا شود كه متناسب با روحیه و فرهنگ ایرانی و فضای فكری و دینی ما باشد. هیچ محصولی نمی‌تواند نظر همه را جلب كند ولی محصول ما نباید مخالف چارچوب‌ها و دیدگاه‌های كلی جامعه به لحاظ ملی و دینی باشد.

 

 

 

استاندارد سازی كالاهای فرهنگی به مخاطب و مصرف كننده كالای فرهنگی چه كمكی می كند؟

طراحی نشان استاندارد فرهنگی افق دبیرخانه دائمی ارتقای كیفیت فرهنگی است كه پس از تعیین شاخص‌های قطعی به آن خواهیم رسید. هر چند نمی‌شود همه را به دریافت نشان استاندارد وادار كرد اما می‌شود در قالب نشان كیفیت فرهنگی، یك برندسازی انجام شود و هر محصولی كه نشان كیفیت فرهنگی داشته باشد، با اعتماد بیشتر مورد توجه قرار گیرد و خانواده‌ها با اطمینان آن را تهیه كنند.

به این ترتیب خانواده‌ها ترغیب می‌شوند به كالاهای دارای مهر و نشان استاندارد فرهنگی بیشتر اعتماد كنند. البته این مدل نیاز به دستگاه ناظر خواهد داشت و اگر قرار باشد دبیرخانه كار نظارت را انجام دهد، باید اعتبار قانونی و صلاحیت داشته باشد به محصولات واجد شاخص‌های فرهنگی نشان استاندارد بدهد.