بحران‌های شخصی در طول زندگی‌شان باشد.

جدا از اینكه رفته رفته كفگیرتان به ته دیگ می‌خورد و قبوض شما افزایش می‌یابد، بیكاری اعتماد به نفس و حس ارزشمندی شما را تخریب می‌كند. از دست دادن برنامه روزمره زندگی، درآمد، حس امنیت و فعالیت دلخواه‌تان منجر به عصبانیت، شوك، انكار، ترس و وحشت می‌شود.
همانند بسیاری از اتفاقات غم‌انگیز بیكاری منجر به افسردگی و اندوه می‌شود، متأسفانه با بروز این حالات، پیدا كردن شغل جدید در این بازار آشفته و غم‌افزا دشوار می‌شود و مصاحبه‌های شغلی با خشم و رنجش همراه خواهد شد.
هم چنین افسردگی و استرس باعث مشكلات جسمی مثل سردرد و خستگی می‌شود. تحقیقی كه روی 756 نفر افراد جویای كار در دانشگاه میشیگان انجام شده نشان می دهد كه حتی بعد از 2 سال كه بعضی از افراد استخدام شده‌اند 71 درصد از آنها عوارض جانبی بیكاری را گزارش كرده‌اند كه منجر به بیماری و عملكرد نادرست آنها شده است.
برای ورود به محیط كار جدید با روحیه مثبت مقابله با افسردگی ضروری است. در زیر چند راهكار برای این كار ارائه شده است:

روشهای سازگاری :

• شناخت عواطف واحساسات :

واكنش‌های عمومی به بیكاری از كار شامل درد ورنج، ترس و كاهش عزت نفس است. به جای انكار و سركوب احساسات خود بهتر است آنها را بشناسید. اگرچه انكار احساساتی مثل رنج و بی‌كسی می تواند به طور موقت تسكین دهنده باشد اما در درازمدت می‌تواند دوباره بروز كرده و به صورت افسردگی، نگرانی واضطراب خود را نشان دهد. برای سازگاری بهتر، احساسات خود را شناسایی كنید.

• خود را آزار ندهید :

همان طور كه شناخت احساسات مهم است، انتقاد نكردن از خود و عدم سرزنش خود بعد از بیكاری نیز ضروریت دارد. اگر بدون هیچ خطایی از كار بیكار شده‌اید به جای تأسف و دلسوزی و فكر كردن به دلایلی كه موجب بیكاری شما شده‌اند، هرگونه افكار منفی را كه به ذهنتان می رسد دفع كنید. هر زمان چنین افكاری به ذهن شما رسید سعی كنید كه ذهن خود را با آنها درگیر نكنید.

• بیرون ریختن خشم :

داد و بیداد كردن با رئیس خود بعد از بیرون شدن از كار راه بیرون ریختن خشم وناامیدی نیست. اگرچه بیرون ریزی خشم و ناامیدی مهم است ولی آن را در روشهای سازنده مثل فعالیتهای جمعی و فعالیتهای ورزشی نظیر پیاده‌روی، دو و شنا بیرون بریزید و ذهن خود را خالی كنید. خواندن كتابهای مثبت و مشاهده فیلم‌های تأثیرگذار نیز می‌تواند به شما كمك كند.

• جسجوی كمك و حمایت از افراد خبره :

بعد از بیكاری از كار اگر علائم افسردگی را در خود مشاهده می‌كنید یا از هر مشكل جسمی رنج می‌برید از یك دكتر یا مشاور كمك بگیرید. با خانواده، دوستان و همكاران در تماس باشید؛ كسانی كه می‌توانند به سازگاری شما با این وضعیت دشوار، تغییر حالتان و بالا بردن عزت نفس‌تان كمك كنند.
پیدا كردن شغل جدید :

• پیدا كردن شغل جدید :

بعد از بیكاری از كار، از دست دادن اهداف و بی تفاوتی نسبت به آنها آسان‌ است. برای مقابله شرایطی را بوجود آورید كه با ساعات و روند معمول كار قبلی‌تان تطابق داشته باشد. در این ساعات زنگ بزنید، ایمیل بفرستید و به ملاقات استخدام كننده‌ها بروید.
تماس با افراد ماهر ویادگیری مهارتهای جدید كه به پیداكردن شغل جدید شما كمك می‌كنند لازم است. بر روی پیدا كردن بهترین فرصتهای شغلی جدید تمركز كنید. روز خود را سازمان‌دهی و الویت‌ بندی كنید.

• ارتباط با شبكه حرفه‌ای

بسیاری از مشاغل وجود دارند كه جزو مشاغل طبقه بندی شده نیستد. شبكه ارتباط اجتماعی و تماسهای شما به پیدا كردن چنین شغلهایی كمك می‌كند. با افرادی كه می‌شناسید در تماس باشید و از كمكهای آنها بهره بگیرید؛ آنها می‌توانند شما را به اشخاص حرفه‌ای معرفی كنند.

• حفظ ثبات اقتصادی

داشتن ثبات اقتصادی برای افراد بیكار یك مشكل مهم است. در زیر چند نكته برای كمك به اداره اقتصادی شما ارائه شده:
- امكانات و هزینه‌ها و پرداختهایی كه مناسب شماست را پیدا كنید.
- وضعیت فعلی خود را به طلبكاران اطلاع دهید و یك برنامه پرداختی قابل تغییر تعیین كنید.
- از تسهیلات بیكاران بهره‌مند شوید. در صورتی كه شما بدون هیچ خطایی از كار بیكار شده باشید می‌توانید ازاین
تسهیلات استفاده كنید.

• ادامه دادن به زندگی خود

در شرایطی كه به دنبال كار می‌گردید و با افسردگی مقابله می‌كنید باید تعادل بین كار وزندگی را حفظ كنید.
نباید اجازه دهید یافتن شغل زمان زیادی از شما بگیرد كه برای زندگی عادی خود وقت نداشته باشید. ساعاتی را به تفریح و استراحت اختصاص دهید. هم چنین:
- زمانی را به ورزش منظم اختصاص دهید. این كار به بهبود حال شما و كاهش استرس كمك می‌كند.
- خواب كافی برای افزایش بهره‌وری خود داشته باشید و میزان استرس و افسردگی را تحت نظر بگیرید.
- روشهای تمدد اعصاب مثل یوگا می‌تواند به كاهش استرس و داشتن آرامش كمك كند.
روش ویژه برای مقابله با افسردگی ناشی از بیكاری مواظبت از خود و اعتقاد به توانایی‌های خود است. تنها با نگاه مثبت می‌توان از شكست عبور كرده و یك شغل عالی به دست آورد.

 

 

 

مترجم : حمید وثیق زاده.
منبع:راسخون